Használatarányos elektronikus útdíj 2013-tól? (18)

2011. március 26. 10:36 – Ténytár | Forrás: Navracsics Tibor a Széll Kálmán-terv ismertetésekor
|

"2013. január 1-jével életbe lép a használatarányos elektronikus útdíjrendszer" ígérte meg Navracsics Tibor 2011. március 1-jén a Széll Kálmán-terv ismertetésekor.

Annak ellenére, hogy 2009 óta uniós előírás, illetve hogy bevezetésének terve 2006 óta napirenden van, a használatarányos elektronikus útdíj bevezetését Magyarországon többször is elhalasztották. A rendszer kiépítéséhez szükséges pályázatot először 2007 szeptemberében írták ki, de a politikai viták miatt a versenytárgyalások meghiúsultak, pedig a rendszer bevezetésével a magyar állam jelentős megtakarításokat érhetne el.  Arról nem is beszélve, hogy a megtett úttal arányos fizetés miatt az elektronikus útdíj igazságosabb.

A Széll Kálmán-tervben szereplő bevezetési határidő egyezik a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által legkorábbinak megjelölt időponttal. A magyarországi díjszedési rendszer reformjáért felelős szervezet még 2010-ben arra is felhívta a figyelmet, hogy már öt szomszédos országban is a megtett úttal arányos tarifát kell fizetniük a 3,5 tonna feletti teherjárművekkel közlekedőknek. 

Az elektronikus útdíj bevezetése az új Széchenyi Tervben is szerepel a közút-fejlesztési elemek között. Az új fizetési rendszer bevezetése mellett elsősorban a jelenlegi matricás rendszer évről-évre növekvő költségvetési kiadásai szólnak.

A kormánynak tehát mindenképpen érdeke, hogy a kitűzött határidőig megvalósuljon az új rendszer kiépítése. De addig abban a vitatott kérdésben is dönteniük kell, hogy csak a teherautókra, vagy a személygépkocsikra és a motorokra is bevezessék-e az útdíjat. A Népszabadság azon értesülését, hogy az illetékes tárca az autókra és motorokra már 2013-ban vagy 2014-ben tervezi a váltást, Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára cáfolta. Tájékoztatása szerint bár a szakmai egyeztetés még nem zajlott le, 2013-tól csak a teherautókra, míg a személyautókra és a motorokra csak 2020-tól vezetik be az új rendszert. Az elemzők szerint azonban a rendelkezésre álló kevesebb mint két év erre meglehetősen szűkre szabott lehet.

FRISSÍTÉS (2011. április 23.)

A kormány a konvergencia programban (35.oldal) most egy becslést tett közzé arról, hogy mekkora bevételre számít az elektronikus útdíjból: 2013-tól a GDP 0,3 százalékát érheti el az innen befolyó összeg, ami 70-80 milliárd forint, azaz több mint a jelenlegi bankadó fele.

FRISSÍTÉS (2012. február 18.)

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára elismerte, hogy nem tudják tartani a 2013-as céldátumot. Az elektronikus útdíj bevezetése másfél évet venne igénybe. Kevés rá az idő. 

FRISSÍTÉS (2012. május 12.)

Az útdíj kapcsán egyre több gond merül fel. Nem elég, hogy a bevezetése csúszik, még az érintettekkel sem képes leülni a kormányzat.

A fuvarozók szakmai szervezetei az útdíj kapcsán már jó ideje tárgyalnak a kormánnyal a hazai vállalkozások versenyképességének javítását célzó kompenzációs lehetőségekről. Három-négy hete azonban megszakadtak az elektronikus útdíj bevezetéséről folytatott egyeztetések.  A magyar fuvarozók kompenzálásának részleteiről volt szó − tájékoztatta a Napi Gazdaságot Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, aki hozzátette: amíg a kabinet nem dönt a díjpolitika részleteiről, addig nem is folytatják a tárgyalásokat.

FRISSÍTÉS (2012. augusztus 27.)

Úgy tűnik, a kormánynak mégis sietős az e-útdíj bevezetése.  Annak ellenére, hogy kormányzati szinten korábban olyan vélemények láttak napvilágot, hogy nincs idő a rendszer eredeti tervek szerinti kiépítésére. Nem is csoda, hiszen minden forint jól jön a lyukas költségvetésnek.

Az ősszel azonban mégis parlament elé kerül az elektronikus útdíjról szóló törvény, amelynek bevezetését jövő júliusra tervezik. Első féléves működésétől pedig 75 milliárd forintot várnak. A kormány az autópályákon és a főúthálózatokon a 3,5 tonnánál nagyobb járművekre vezetné be a kilométer-arányos elektronikus útdíjat. Így tehát gyakorlatilag fél éve maradt az rendszer üzemeltetésre kijelölt Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nek, hogy a szükséges közbeszerzéseket lebonyolítsa, a rendszert kiépítse és beüzemelje.

Mindenesetre már megkezdődött a projekt lebonyolítása: a MultiContact – Clarity Konzorcium nyerte az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által az Elektronikus Útdíjszedési Rendszer bevezetéséhez kapcsolódó pénzügyi és műszaki szakértői szolgáltatások nyújtására kiírt hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzést.

FRISSÍTÉS (2012. szeptember 21.)

42 milliárd forintot szán a kabinet a használatarányos elektronikus útdíj rendszerének tervezésére és kiépítésére. Ebből az összegből támogatják az indulástól számított egy évig tartó bevezetést is – áll a 2012. szeptember 17-én Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatban.

A rendszert (az eddigi terveknek megfelelően) 2013. július 1-jétől vezetnék be, ettől az első félévben 75 milliárd forint bevételt várnak. A kormány májusban határozott arról is, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6318 km díjköteles úthosszt jelent.

Az autósoknak pedig marad a havi és a 10 napra érvényes heti autópálya-matrica, mivel a négynaposat még az év elején megszüntették. Emiatt az idén jelentősen nőttek az Állami Autópálya Kezelő Zrt. bevételei.

FRISSÍTÉS (2013. január 4.)

Botrány felé tarthat az elektronikus útdíjrendszer bevezetése és a rövid határidő sem kedvez a 2013. július 1-jei bevezetésnek. A még tavaly decemberben a közbeszerzési eljárás győztesének kihirdetett Getronics Magyarország Kft. szerződéskötés-halasztást kért, amelyet ha a az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. elfogad, akkor az éppen emiatt kizárt cégek perelhetik be a tenderkiírót.

A szerződést eredetileg december 27-én írták volna alá, de azt a T-Systems Magyarország Zrt. előzetes vitarendezési kérelme miatt végül január másodikára halasztották. (A T-Systems szeretett volna betekintést nyerni az üzleti titoknak minősített iratokba is, de ezt az ÁAK elutasította.) 

Népszabadság információi szerint azonban a szerződés megkötése helyett a Getronics Magyarország Kft. jelezte, hogy nem áll készen az aláírására és  egy új menetrendet vázolt fel, amelynek hátterében az áll, hogy a saját tulajdonosával és beszállítóival is gondja akadt. A magyar leányvállalat felé garanciákat és pénzügyi megfelelőséget igazoló anyacég csak azzal a feltétellel járul hozzá az e-útdíj szerződés megkötéséhez, ha a magyar Getronics előzetesen megköti valamennyi alvállalkozói szerződését.

A szintén érvényes pályázatot leadó T-Systems közleményt adott ki, amelyben az áll, hogy továbbra is kérdésesnek tartják, hogy a Getronics által adott ajánlati ár mellett, a megrendelő által elvárt határidőre a kért rendszert ki lehet-e építeni, illetve hogy "beugranának" a másik cég helyett.

FRISSÍTÉS (2013. január 15.)

Könnyen elképzelhető, hogy mégsem a Getronics végezheti el az elektronikus útdíjrendszer kivitelezését. A Népszabadság információi szerint a vállalat norvég partnere kiszáll a projektből. Így a műszaki referencia és díjszedési technológia nélkül maradó magyar cég bukhatja a pályázatot, a költségvetés pedig a betervezett 75 milliárd forintot

A Népszabadság értesülései szerint azt Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t levélben tájékoztatta a Getronics norvég partnere, a Q-Free arról, hogy nem vesz részt beruházás megvalósításában. Ezzel a Getronics elveszíti 10-24 százalék közti mértékben közreműködő alvállalkozóját, amely a műszaki referenciát is biztosította volna a projekthez. Ha a hír igaz, akkor a Getronics valószínűleg elveszíti a megbízást, ugyanis a közbeszerzési törvény szerint a 10 százalékot meghaladó mértékben közreműködő alvállalkozókat nem cserélhetik le az ajánlattevők az ajánlatok leadása után.

A második érvényes pályázatot leadó T-Systems már korábban is jelezte, hogy kész beugrani a Getronics helyére, de fel is függeszthetik a projektet, de ezzel idén 75 milliárd forintot bukna a költségvetés.

Egyelőre nem lehet tudni, hogy az ÁAk, illetve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) milyen lépésekre szánja el magát. Az NFM és az ÁAK eddig mindenáron ragaszkodott az e-útdíj rendszer kiépítésére legolcsóbb ajánlatot beadó Getronicshoz, pedig egyre több probléma merül fel a céggel kapcsolatban. 

FRISSÍTÉS (2013. március 6.)

Újabb fejlemények láttak napvilágot az e-útdíjrendszer ügyében. Felmentést kaphat a rendszer kiépítése a normál közbeszerzési eljárás alól, miután az országgyűlés szakbizottsága is rábólintott az erre vonatkozó kormányhatározatra. A sietség érthető, hiszen a kormány nagyon számít az e-útdíjból származó költségvetési bevételre. 

A szakbizottság által most elfogadott határozat is tartalmazza a közbeszerzési kötelezettséget a szükséges eszközök és szolgáltatások beszerzésére, de az már minősített eljárás lesz. Ilyet az ország alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdekeit érintő vagy a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzésre lehet kiírni.

Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára elmondta, hogy a "piaci háborúk" miatt eredménytelen közbeszerzés miatt döntöttek úgy, hogy módosítanak a kiíráson. 

FRISSÍTÉS (2013. április 22.)

A Népszabadság úgy tudja, egy kisvállalkozás, az i-Cell Kft. és szövetségesei kaphatnak lehetőséget az ország 6318 kilométernyi közútját lefedő hálózat kiépítésére. A flotta-, illetve csomagkövető rendszerek, mobiltelefonos parkolási megoldások kifejlesztésében nevet szerzett i-Cell és szövetségesei, ha minden jól megy, néhány héten belül nekiláthatnak a munkának. Legfeljebb a beígért július 1-jei rendszerindítás időpontjára nem lesznek kész mindennel, és az útdíjrendszer befejezése 2014 elejére csúszik. 

Annyi már most biztosnak látszik, hogy a nyár derekán az új útdíjrendszer a főutak többségén még alapfunkcióiban sem fog működni, és már az is nagy eredmény lesz, ha az autópályákon haladó kamionokról el tudják majd dönteni, hogy egyáltalán fizettek-e bármiféle díjat. Az olyan részletek kezelésére, mint hogy a különféle tehergépkocsiknak a kategóriájuknak megfelelő kilométerdíjat számlázzanak, a rendszer még nem feltétlenül lesz felkészítve.

A lap információi szerint a szerződést már alá is írták, de nem lehet tudni, mennyibe kerül majd a beruházás. Igaz, a kormány nem is erre koncentrál, a döntéshozók számára elég, ha a magyar konvergenciaprogram brüsszeli vitája során bemondhatják: a használatarányos díjrendszerben az idén 75 milliárd forintot szednek be a kamionosoktól.

FRISSÍTÉS (2013. május 15.)

A kormány elé került az e-útdíj törvénytervezete. A legfontosabb adat - a fizetendő díj - hiányzik a javaslatból, azt majd - a törvény felhatalmazása alapján - rendelet állapítja meg. A rendelet tartalmazza majd a díjkategóriákat is. A javaslat a díjról annyit mond, hogy tartalmaznia kell az úthálózat építési-, üzemeltetési-, fenntartási- és bővítési költségeit is. Emellett figyelembe kell venni a környezetszennyezést - levegő- és zajszennyezést - is, így a tisztább motorú járművek olcsóbban használhatják az utakat. 

A díj függhet a napszaktól, például a csúcsidő drágább lehet, de nem tarthat 5 óránál tovább. Az elmaradott területeken pedig olcsóbban haladhatnak a járművek. Az emelt díj nem haladhatja meg az átlagos díj 175 százalékát. Az útdíj megállapítása és beszedése nem állíthatja meg a járműfolyamat a javaslat szerint. A tervezet felsorolja azokat a járműveket, amelyeknek nem kell díjat fizetniük, e körbe tartoznak a fegyveres szervezetek, a katasztrófavédők és az útfenntartók járművei is.

Az elektronikus útdíj bevezetésével év eleje óta tartó bizonytalanság és az információhiány nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is sújtja. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary számításai szerint a belföldi szállítás költségei 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amelynek részleges vagy teljes áthárítása elkerülhetetlen. Ez a többletkiadás – ha eltérő mértékben is, de – valamennyi szektort érinteni fogja, ám nem minden cég lesz képes ezt az áraiban azonnal érvényesíteni. Azon társaságok pedig fizetésképtelenné válhatnak, amelyeknek nincs likvid tőkéjük az átmeneti időszak áthidalására.

FRISSÍTÉS (2013. június 12.)

2013. június 10-én elkezdték kiépíteni az útdíjrendszer első kapuját a 49-es úton, a magyar-román határtól néhány kilométerre Csenger közelében. Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium e-útdíj projektjének szakmai szóvivője korábban azt mondta, július 1-jétől 6513 kilométernyi úton kell e-útdíjat fizetniük a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek, ez alól a buszok és a D1 kategóriába tartozó járművek kivételek.

Eközben a fuvarozók versenyképességének javítása érdekében a kormány e-útdíj-kompenzációs megállapodást kötött a magántulajdonos árufuvarozókkal. A megállapodás célja, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díj bevezetésével egyidejűleg sor kerüljön a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességét javító intézkedésekre, valamint biztosított legyen számukra az e-útdíjfizetés finanszírozhatóságát lehetővé tevő, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukció.

A fizetést önbevallással kell teljesíteni, amit jelentősen megkönnyít a műholdas flottakövető rendszer használata, de ez nem feltétel. Az egynapos használatra úgynevezett viszonylati jegy is váltható. Megjegyezte, a díj megfizetése elkerülhetetlen, mivel 75 fix berendezés és 100 mobil jármű ellenőrzi ezt. Elmulasztása esetén közigazgatási bírságot kell fizetni, ami augusztus végégig 80-110, szeptembertől pedig 140-165 ezer forint.

FRISSÍTÉS (2013. június 21.)

Az autópálya-kezelő közzétette azt a térképet, amelyen a július 1-től a teherfuvarozóknak fizetőssé váló útszakaszokat jelölték be. Ezt megelőzően a törvényrendelet tervezete sorolta fel részletesen a közel 2100, összesen 6500 kilométernyi fizetős útszakaszt.

A használatarányos útdíj csak a 3,5 tonna feletti tehergépjárművekre vonatkozik, a személyautók és buszok maradnak a jelenlegi e-matricás, azaz időalapú rendszerben, össztömegtől és vontatmánytól függetlenül. (Igaz, az útdíjtörvény alapján a későbbiekben lehet, hogy az autókra és buszokra is kiterjesztik a rendszert.)

A 2013. július 1-jén bevezetésre kerülő útdíj a magyar úthálózat összesen 6513 kilométernyi szakaszát érinti, köztük autópályákat, autóutakat és főutakat.  

FRISSÍTÉS (2013. július 4.)

Túlterheléses támadások érték az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban, majd a rendszer fél nyolctól tíz óráig ismét leállt, közölte az Állami Autópálya Kezelő Zrt.

Volt, ahol ugyan előre kifizették az útdíjat, de a keret váratlanul lemerült, és amikor újra fizetni próbáltak a kamionosok, a legközelebbi értékesítési helyen nem működő automata fogadta őket. Olyan esetről is beszámoltak, amikor a hatóság külföldön megtett kilométerek után vont le jókora összegeket. A határokon pedig teljes volt a káosz, a több kilométeres sorban álló teherautókat 1-2 működő automata várta - olvasható az Indexen.

Ez teljes káoszt okozott a határokon, valamint helyenként a parkolókban, benzinkutaknál veszteglő teherfuvarozóknál. A fuvarosszakma képviselői szerint azonban a fennakadás borítékolható volt, mivel eleve teljes volt a bizonytalanság a botrányos folyamat után sürgetve bevezetett rendszer indulása körül.

FRISSÍTÉS (2013. július 11.)

A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert tapasztalataik szerint az rosszul számláz, és ezzel megkárosítja a vállalkozókat - jelentette be Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkára. Peredi szerint a kormány azért nem állíttatta még le a rendszert, mert nem kapott eddig valós információkat a működésről. A főtitkár ismertetése szerint az e-útdíj július 1-jei bevezetés óta 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között.

A kormány más állásponton van. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára szerint 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek. Völner Pál elmondta azt is, hogy az első heti útdíjbevétel meghaladta a 2,8 milliárd forintot, a díj nagysága versenyképessé teszi a vasutat a közúti szállítással szemben. A rendszer pozitív hatása az is, hogy a nyugati határ mentén haladó teherautóknak nem éri meg kitérőt tenniük Ausztriából Magyarországra az olcsóbb úthasználat miatt.

A kormány éves szinten 150 milliárd forintos bevétellel számolt az elektronikus útdíjból. Az idén július elsejétől bevezetett díjból 75 milliárd forintra számít még idén.

FRISSÍTÉS (2013. július 25.)

Távozik a Állami Autópálya-kezelő Zrt. éléről a vezér és az üzemeltetési igazgató is, ami mögött a botrányos útdíjrendszer állhat. Egyelőre sok a probléma a sebtében bevezetett rendszer körül. 

Ennek megfelelően eleve nagyon nehezen indult az új útdíjrendszerünk, gyakorlatilag egyórás működés után összeomlott az egész. Az autópálya-kezelő szerint túlterheléses támadás érte őket, a hiba elhárítása után is zavarokra panaszkodtak a fuvarozók. Volt olyan is, ahol ugyan előre kifizették az útdíjat, de a keret váratlanul lemerült, és amikor újra fizetni próbáltak a kamionosok, a legközelebbi értékesítési helyen nem működő automata fogadta őket. 

Sokak szerint a rendszer rosszul számláz, és így összességében milliókkal károsítja meg a fuvarozókat. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) a rendszer átmeneti leállítását is kérte. A panaszok szerint az útvonaltervező térkép hibái miatt pontatlan az útvonaltervezés és a díjkalkulátor, ez pedig lehetetlenné teszi a pontos fuvarszervezést. Az útdíj-folyószámlák mozgása számviteli szempontból szinte követhetetlen, gyakoriak a téves levonások, amelyeket nem korrigálnak, az ügyfélszolgálatok pedig nem képesek kezelni, orvosolni a tömeges panaszokat. 

FRISSÍTÉS (2013. szeptember 10.)

Most éppen az EU-nak nem tetszik a sok viszontagságon átesett elektronikus útdíjrendszer. Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa szerint a magyar autópályadíj-rendszer több ponton nem felel meg a követelményeknek. A kormány magasabb díjakat vezetett be, mint amiket ígért.  

A Népszabadság szerint a bizottság véleménye alapján az úthasználati díjak lényegesen magasabbak a kormány által tavaly novemberben, majd 2013 februárjában bemutatott díjszámítási modellből levezethető összegeknél, illetve nem állnak rendelkezésre a modell használatához elengedhetetlen alapvető adatok.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint az EU állásfoglalása beleillik a magyar ügyeket övező brüsszeli hangulatba. Ha a bizottságot nem győzi meg a hatvan napon belül esedékes magyar válasz, egy esetleges kötelezettségszegési eljárásban a kormány megkérdőjelezheti, hogy a vonatkozó közösségi irányelvek kötelezőek, vagy csak ajánlásnak tekintendők. 

Ezzel együtt, ha a bizottság fellépése valóban a kormány általános megítélésének tudható be, újabb problémák, mondjuk műszaki kifogások is napvilágra kerülhetnek. A vita évekig húzódhat, végső esetben az Európai Bíróság is dönthet, s ha a rendszert elítélő határozat születik, akár a díj egy részének visszafizetését is követelhetik a fuvarozók a magyar államtól. - írja az Index.

FRISSÍTÉS (2013. december 20.)

A féléves késéssel bevezetett elektronikus útdíjrendszer december 15-ig 75 milliárd forintot hozott a költségvetésnek. Ennyi volt az idei évre, december 31-ig tervezett összeg.

A jövő évre ennek a dupláját, 150 milliárd forintot terveznek, de túlteljesülhet 10-15 milliárd forinttal a javuló ellenőrzések következtében. A rendszer beruházási költsége 42 milliárd forint volt, az ellenőrzésre a rendőrségnek biztosított forrással együtt.

A befizetett útdíj körülbelül fele-fele arányban oszlik meg a külföldi és a belföldi fuvarozók között. A külföldiek közül 40 százalékkal a román fuvarozók vezetnek, a sorban a lengyel, a bolgár és a szlovák kamionok következnek - írja az Origo. 

FRISSÍTÉS (2014. július 9.)

Az idei év első hat hónapjára tervezett 75 milliárd forintos elvárás június 22-én teljesült, a végleges adat nagyon jó eséllyel meghaladja a 79 milliárd forintot is.

A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével a megtett úttal arányos útdíjfizetés egyre jobban alkalmazkodik a felhasználók igényeihez. Az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek megkezdett integrációja hamarosan még hatékonyabbá teszi az ellenőrzést. A magyar e-útdíj sikerét bizonyítja, hogy a hazai megoldások iránt egyre élénkülő nemzetközi érdeklődés tapasztalható.

Status of !node_type

Az év első felében több mint 79 milliárdot hozhat az e-útdíj.

Frissítések
Kapcsolódó személy

|

Téves információt közöltünk? Elírást talált? Ön másképpen tudja?

Adósságnyomás-mérő

Social

  • RSS feed
  • Twitter
  • Youtube
  • Deicio.us
  • Tumblr
  • iwiw
  • Facebook

Ajánljon hírt

Hiányzik egy téma? Tud arról, amiről mi még nem? Hallott valami érdekeset? Ajánljon nekünk linket!

Hírlevél

Ne aggódj, nem küldünk spam mailt!

Belépés az oldalra vagy regisztráció close button


Csatlakozz facebookon…
Facebook profilodon keresztül is beléphetsz a Ténytár oldalra::
…vagy egyenesen nálunk



Elfelejtettem a jelszavam

Regisztráció az oldalra vagy close button


Csatlakozz facebookon…
Facebook profilodon keresztül is regisztrálhatsz a Ténytár oldalra::
…vagy regisztrálj egyenesen nálunk
Felhasználói adatok
Hírlevelek
Melyik hírlevélre szeretnél feliratkozni?
CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA

Ajánljon hírt close button




CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA

Hibajavítás küldése close button




CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA