Nemdohányzás vélelme

2011. március 9. 18:39 – Ténytár
|

A kormánypárti többség képviselői által benyújtott törvényjavaslat jelentősen korlátozná a dohányzást közterületen, a munkahelyen, a szórakozóhelyeken, éttermekben és a bárokban. A törvényjavaslat a korábbi - az első Orbán-kormány időszaka alatt elfogadott, azóta több alkalommal szigorított - szabályozás irányvonalát folytatja és erősítené.

 

A javaslatot az Jobbik, és az MSZP, illetve a szocialisták módosításainak lényegével meglepően egyetértve a KDNP is támadja. Az LMP egyet ért vele.

 

A szabályozás nem példa nélküli: az Egyesült Királyság és Írország sikeres, és más országok által is átvett megoldását tekinti mintának. Nagyban épít a minták sikereire és egészségügyi, valamint gazdasági okokból indokolt és megalapozott.

Magyarország a jelenleg érvényben lévő szabályozás ellenére vesztésre áll a dohányzás frontján. Az EU-ban nálunk - Görögország, és Bulgária után - a harmadik legmagasabb a dohányzók aránya. Ez a kellemetlen dobogó azt jelenti, hogy tízből szinte minden negyedik ember dohányzik - sőt, az utóbbi években ez még emelkedett is. 

A dohányzás következtében kialakuló betegségek a három leggyakoribb halálok egyikét jelentik hazánkban. Sőt, a nőknél légcső-, hörgő-, tüdőrák okozta halálozás aránya elérte a korábban magasan vezető emlőrák szintjét. 

I. A jelenlegi szabályozás

Az 1999-ben elfogadott, a nemdohányzók védelméről szóló törvény alapján - a dohányzásra kijelölt helyek kivételével - nem lehet dohányozni:
●    közforgalmú intézménynek a szolgáltatást igénybevevők számára nyitva álló zárt légterű helyiségeiben;
●    tömegközlekedési eszközön (kivéve a közlekedésért felelős miniszterrel együttesen meghatározott feltételekkel);
●    zárt térben megtartott rendezvényen;
●    munkahelyen, e törvényben, külön jogszabályban, valamint a munkáltató rendelkezései szerint meghatározott esetekben.

A törvény rögzíti, hogy az egészséges életmóddal összefüggő intézményekben (pl. egészségügyi intézmények, sportlétesítmények sportolásra szolgáló terei stb.) még dohányzóhely sem jelölhető ki. A tilalom megszegőit súlyos egészségvédelmi bírsággal sújthatja a megyei, fővárosi kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve.

A törvénnyel kapcsolatban 1999-es megalkotásakor számos aggály fogalmazódott meg. Sokan úgy vélték, hogy ezek az intézkedések nem a dohányzók számát, hanem a vendéglátóipar forgalmát csökkentik, hiszen a bárokban, éttermekben dohányzás részévé vált a magyar szórakozási kultúrának - nem véletlen a Metró együttes közismert dalának címválasztása sem. Ezek az aggodalmak az elmúlt évtizedben nem igazolódtak be.

Az mindenképpen elmondható, hogy az 1999-es szabályozás egyáltalán nem volt példa nélküli Európában, sőt, inkább általános szabályozási, korlátozási szinthez közelített.

II. A nemdohányzók védelmére vonatkozó szabályozás modelljei

A nemdohányzók védelme érdekében hozott dohányzási tilalmak főbb csoportjai:

dohanyzas_modell.PNG

A dohányzás tilalmát - a nemdohányzók védelme érdekében - elsőként az Amerikai Egyesült Államok egyes nyugati parti (jellemzően kaliforniai) önkormányzatai vezették be. A szabályozás eredményeként bizonyos mértékben csökkent a dohányzás, ezért ezt a megoldást más önkormányzatok - így például London, Sydney és Dublin - is átvették. A helyi sikerek nyomán központi (állami) szabályozásokat is kialakítottak az 1990-es években, amelyek módosításaik során fokozatosan szigorodtak az új évezred első évtizedében.

Az erős korlátozási modellt követő államokban a dohányzás gyakorlatilag minden nyilvános helyen, így valamennyi közterületen és vendéglátó egységben is tilos (vagy csak nagyon szűk kivételekkel kerülhet rá sor). Ezt a megoldást elsőként Írország és Norvégia vezette be, de 2005 és 2010 között az e körbe sorolható országok száma jelentősen megnőtt.

A középerős korlátozási modellbe számos ország sorolható: szabályozásuk közös vonása, hogy a legtöbb nyilvános helyen többé-kevésbé tilos a dohányzás, de sor kerülhet elkülönített dohányzóhely kialakítására. Jelenleg a modern demokráciák többsége, így hazánk is ebbe a modellbe sorolható.

A viszonylag szabad dohányzás modelljében a dohányzás általában szabad, a dohányzási tilalom elrendelése csak kivételes lehet. Ennyire már csak meglehetősen kevés állam "nagyvonalú" a polgáraival - azok többsége is inkább a fejletlenebb gazdaságú országok közé tartozik.

III. A magyar módosítás hatása

Magyarország jelenleg a középerős modellbe sorolható, de annak a gyengébben korlátozó országai közé. A benyújtott módosító javaslat elfogadása esetén sem kerülne át hazánk az erős korlátozást követő országok közé, azonban jóval szűkebb körben lehetne nyilvános helyen dohányozni.

Az EU országok jó részében a hazainál jóval szigorúbb szabályozás van életben. Lássuk őket (az ábra kattintásra megnő):

dohanyzas_tiltas_szabalyozas_EU.PNG

A módosítás előzményei közé sorolhatjuk, hogy számos önkormányzat helyi rendeletében tiltotta meg a nyilvános játszótereken és a sportlétesítményekben történő dohányzást.

A benyújtott törvényjavaslat ezen szabályozást terjeszti ki immáron az egész országra. A módosítás értelmében nem lehet kijelölni dohányzóhelyet:
- a közforgalmú intézmények zárt légterű helyiségeiben (azaz csak a nyílt területen lehet kijelölni ilyen helyet),
- valamennyi munkahely zárt légterű helyiségében,
- továbbá teljessé válik a tilalom a közforgalmú közlekedési eszközökön - azaz megszűnnek a vonatokon a “dohányzó szakaszok” (a MÁV már több éve folytatott kísérleteket, s mára vonatjainak több mint harmada, közel fele nemdohányzó jármű).

Nyílt légtérben sem jelölhető ki dohányzóhely a közoktatási (általános iskolák, középiskolák, kollégiumok), a gyermekvédelmi, és az egészségügyi intézményekben.

A vendéglátóipari egységekben főszabály szerint tilossá válik a dohányzás. Csak a szállodák (szállást nyújtó vállalkozások) jelölhetnek ki kifejezetten dohányzó termeket.

A törvény továbbra is lehetővé teszi az önkormányzatoknak, hogy szigorúbb szabályozást alkossanak meg. Egyes közterületek nemdohányzó közterületté nyilvánításával pedig lehetővé válik, hogy az ott folytatott dohányzás a magasabb összegű bírsággal sújtható közigazgatási jogsértésnek minősüljön.

III. “Tegnap volt.”

A törvényjavaslattal kapcsolatban az ellenzék két legnagyobb és a kormányzó pártszövetség kisebb pártja a szabályozást enyhítené - a Jobbik továbbra is lehetővé tenné a vonatokon a dohányzó szakaszok létesítését, az MSZP pedig szűk korlátok között megengedné a bárok, éttermek és más vendéglátóhelyekben dohányzó helyiségek létesítését - míg az LMP a szabályozás irányával teljes mértékben egyetért.

A konzervatív KDNP pedig a jelenleg parlamenten kívüli liberálisok érvrendszerét felhasználva az MSZP általános módosító javaslatival ért egyet. Szerintük senkinek sem lehet megtiltani, hogy vacsora után elszívjon egy cigarettát.

A szigorítást ellenző politikusok és a vendéglátótóhelyek képvielsői a szabályozással szemben azt hozzák fel, hogy a számos dohányfüggő személy megfelelő munkavégzése és a magyar szórakozási kultúra elképzelhetetlen füstölés nélkül. A további szigorítás nehezítené a dohányzók munkavégzését és csökkentené a vendéglátóipar bevételeit. 

Külföldi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a tilalom bevezetése után valóban csökkentek a vendéglátóhelyek bevételei, ám 1-3 év elteltével helyreállt a tiltás előtti állapot. Az erősebb munkahelyi korlátozást bevezető országokban - így például Japánban - sem romlott jelentősen az elvégzett munka hatékonysága. A tilalmak bevezetése után 2-3 évvel pedig már (1-3%-os mértékben) kimutatható volt a szív- és és érrendszeri, valamint a légúti megbetegedések számának csökkenése.

dohanyzas_betiltas_ervek.PNG

Mindenképpen megállapítható, hogy mind nemzetközileg, mind Magyarországon jelentősen megváltozott a dohányzást övező közhangulat. Lassan visszaszorulóban van a dohányzás, és a dohánygyártók imázsa számos, jelentős csorbát szenvedett, amelyet teljesen nem tudtak kiheverni. Ezáltal mind a dohányipar, mind a dohányzók politikai súlya, lobbi-ereje gyengült. A nyilvános dohányzás nemzetközi szigorításának hulláma önmagában is bizonyítéka ennek, hiszen a 80-as években számos ma már szigorúan szabályzó országban elképzelhetetlen lett volna a dohányzás ilyen mértékű korlátozása. Ma már jelentősebb ellenállás nélkül mennek át a szigorító szabályzások.

Bár a szabályozások kétségkívül csorbát ejtenek a dohányosok alacsonyabb rendű szabadságjogain, még nehezen kifogásolható ez a fejlemény. Hiszen az állam más téren sem engedi korlátlanul, hogy a polgárok veszélyeztessék magukat, arra pedig végképp nincs joguk, hogy másokat korlátozás nélkül veszélybe sodorjanak. A dohányzás betiltása nyilvánvalóan indokolatlanul drasztikus lenne (na meg túl drága is, hiszen már a szigorítás miatt is kevésbé lehet a költségvetésben számítani a dohányosokra), de a nyilvános helyek füstmentesítése anélkül védi a nemdohányzók egészségét, hogy teljesen megfosztaná a dohányzókat a füsthöz való joguktól.

Mindezek alapján a dohányfüstös termek tegnappá válhatnak Magyarországon.


|

Téves információt közöltünk? Elírást talált? Ön másképpen tudja?

Adósságnyomás-mérő

Social

  • RSS feed
  • Twitter
  • Youtube
  • Deicio.us
  • Tumblr
  • iwiw
  • Facebook

Ajánljon hírt

Hiányzik egy téma? Tud arról, amiről mi még nem? Hallott valami érdekeset? Ajánljon nekünk linket!

Hírlevél

Ne aggódj, nem küldünk spam mailt!

Belépés az oldalra vagy regisztráció close button


Csatlakozz facebookon…
Facebook profilodon keresztül is beléphetsz a Ténytár oldalra::
…vagy egyenesen nálunk



Elfelejtettem a jelszavam

Regisztráció az oldalra vagy close button


Csatlakozz facebookon…
Facebook profilodon keresztül is regisztrálhatsz a Ténytár oldalra::
…vagy regisztrálj egyenesen nálunk
Felhasználói adatok
Hírlevelek
Melyik hírlevélre szeretnél feliratkozni?
CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA

Ajánljon hírt close button




CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA

Hibajavítás küldése close button




CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA