Konvergencia program: a reformok útján

2011. április 18. 07:08 – Ténytár
|

A Matolcsy György által ismertetett konvergencia programban a jobboldali kormányzat egyrészt az átlagos keresetű állampolgárokat érintő juttatások fájdalmas megvágásával, másrészt a korábbi kormányzat strukturális reformterveinek leporolásával kívánja kezelni az államháztartási hiányból fakadó problémákat.

A középső és felső középosztályt társadalmi bázisának tekintő Fidesz-KDNP számára a jobbmódú rétegeknek nyújtott kedvezmények megcsonkítása tabu, így kénytelen az átlagos keresetűeket oltalmazó szociális védőhálóhoz hozzányúlni. Az adócsökkentés révén kieső bevételek miatt a kiadásokat is csökkenteni kényszerül.

A program újonnan bejelentett 12 legfontosabb és legnagyobb hatású elemei közül csak kettő van, amelyik a Fidesz korábbi programjaiban, vagy kommunikációjában fellelhető. Ilyen: az "érdemes" szegények, és a magasabb jövedelmi családok támogatása.

Az többi tíz programpont elemeit a Fidesz vagy élesen kritizálta ellenzékben, vagy programjában gyökeresen ellentétes javaslatot fogalmazott meg, vagy egyszerűen nem beszélt róluk.  Ezek, többek között: gyógyszerkassza csökkentése, nyugdíjkorhatár felülvizsgálata, álláskeresési segély megszüntetése, közösségi közlekedés átalakítása, felsőoktatás átalakítása, vagy az önkormányzatok reformja (amelyet 2004-05 óta támad).

“Nincs más út csak az Isten útja” - énekli Szörényi Levente és Bródy János népszerű rockoperájában, az István, a királyban maga István. Ez a megállapítás igaz a Széll Kálmán tervnek nevezett Orbán csomagra is: a Fidesz által még ellenzékben súlyosan kritizált és elutasított reformok megjelennek a programjában. A korábban a Fidesz által elutasított reformok - így többek között az önkormányzati mérethatékonyság erősítése, vagy a rendvédelmi szervek dolgozóinak korkedvezményes nyugdíjazásának megszüntetése - is szerepelnek a 2011-15 közötti időszakra vonatkozó hivatalos konvergencia program elemei között.

A főbb változtatások másik csoportját a jóléti állam vívmányainak felszámolása jelenti, miként erre már következtethettünk a Széll Kálmán Terv bejelentésekor, illetve az új alaptörvény szövegének közzétételekor.

A következő táblázat a fontosabb reformok körét, az ezeknek köszönhető megtakarításokat, és a várható hatásokat mutatja be. Az is kiderül, hogy a strukturális reformokat korábban mereven ellenző jobboldali kormánytöbbség változtatott-e álláspontján, “megszólalt-e a szélkakas”. (Az ábra kattintásra megnő.)

konvergencia_program_1.PNG

konvergencia_program_2.PNG

A fontosabb reformok áttekintését követően röviden vizsgáljuk meg a változások főbb csoportjait és hatásukat.

Az átlagos keresetűek sem járnak jól

A konvergencia program legfontosabb - és legnagyobb összegű - tételeinek körére már a Széll Kálmán Terv bejelentésekor és az új alaptörvény normaszövegének megjelenésekor számítani lehetett. Miként korábbi elemzésünkben megírtuk, az új alkotmány a szimbolikus változtatásokon túl - amelyek közül több esetben a kormányzat visszalépett - leginkább a szociális biztonsághoz való jogot módosította érdemben. Azt is jeleztük, hogy az új szabályozásban a korábbi járulékfizetésen alapuló ellátások sem élveznek alkotmányos védelmet, azok összegét az állam viszonylag szabadon módosíthatja. Márciusi írásunkban még csak azt mondhattuk teljes bizonyossággal, hogy ez megteremti a lehetőségét a jóléti állam leépítésének, de attól tartottunk, hogy ha a színpadon megjelenik egy puska, akkor az el szokott sülni...

El is sült.

A konvergencia program változtatásai elsősorban az átlagos keresetű dolgozó rétegek juttatásait építik le. Az új rendszerben megszűnik a pályakezdők és az 50 év feletti munkanélküliek, valamint a nyugdíj előtt állásukat elvesztők megélhetését támogató (legfeljebb bruttó 46800 forint összegű) álláskeresési segély, valamint az álláskeresési járadék időtartama 270 napról 90 napra rövidül. Teszi ezt úgy a kormányzat, hogy a munkanélküliség átlagos időtartama ma 18,3 hónap, s ebből a korábbi 9 helyett csak 3 hónapot hajlandó támogatni.

Ezek a juttatások nem “könyöradományok”: a munkaadók és a munkavállalók a munkavállaló havi bruttó bérének 2,5%-át fizették be havonta ezek finanszírozására. Így gyakorlatilag biztosítási alapú ellátást csökkentettek úgy, hogy a “biztosítási díj”, a járulék változatlan maradt. Ráadásul olyan helyzetben, amikor nem feltétlen volt szükség erre, hiszen idén eddig összesen 187.7 milliárd forint folyt be a Munkaerőpiaci Alapba, míg az álláskeresési támogatásra fordított összeg 134.8 milliárd forint volt. Tehát a be-, és kifizetések egyenlege jelen helyzetben is pozitív.

Hasonló a helyzet az ugyancsak járulékfizetésen alapuló táppénz maximális összegének drasztikus csökkentésével, ahol ugyanakkora járulékfizetési kötelezettség mellett kap kevesebb támogatást a jogosult. A nyugdíjemelések csökkentése során is arra kell gondolni, hogy ezeket a juttatásokat korábbi - gyakran 40 éves, vagy annál is hosszabb - járulékfizetés alapozta meg.

A rokkantnnyugdíjak felülvizsgálatával összefüggésben is megfogalmazhatóak ezek a problémák, a nagyobb gondot mégis az jelenti, hogy a rokkantnyugdíjasok többsége azért került az ellátórendszerbe, mert a munkaerőpiacnak nem volt szüksége a jellemzően képzetlen és csökkenő hatékonyságú munkaerejére. Kevéssé valószínű, hogy a visszatérni kényszerülőket a nyílt, a munkavállalók ádáz versenyére épülő piac tárt karokkal fogadná.

Mi marad?

Ugyanaz, ami a lerövidített álláskeresési támogatások esetében: a közmunka. A bejelentések alapján új közmunkaprogram indul. A magasabb végzettségűek - így például az önkormányzati reform miatt állásukat elvesztő tanárok - részére az önkormányzatoknál, egyházaknál, civil szervezeteknél egy tartósabb, értelmiségi munkakört biztosító-, az alacsonyabb végzettségűek számára pedig egy részidős, alacsonyabb presztízsű közfoglalkoztatás.

Ezzel a “huszárvágással” a kormányzat 300 000 álláshelyet kíván létrehozni. Első látásra ez a lépés zseniális megoldásnak tűnhet, hiszen az állami kiadások csökkentésével teremt a Kormány 300 000 új munkahelyet. Azonban itt is igaz az a tudományokban elterjedt állítás, miszerint “nincs új felfedezés, csak nem olvasott irodalom”. Az új kétszintű közfoglalkoztatási rendszer Magyarországon már működött: 1920 és 1944 között a Horthy-korszak szociálpolitikája segély helyett alacsony presztízsű, a nyílt munkaerőpiactól élesen elválasztott, alacsonyabb bérezésű munkalehetőséget kínált fel a munkát nem találó rászorulóknak. Ez volt az ún. ínségmunka, amely hozzájárult a “hárommillió koldus” országának fennmaradásához, ugyanis az alacsony jövedelmű és presztízsű ínségmunka és ínsegély világából nem lehetett kitörni.

A kétszintű közmunkarendszer tehát nem a munkájukat elvesztő átlagos keresetűek felemelkedését szolgálja. Megteremtésének forrásait azonban éppen az átlagos keresetű rétegek szociális biztonságát szolgáló jutttatások csökkentése teremti meg. 

A kormányzat mindeközben súlyos konfliktusokat is felvállal csekély (anyagi) nyereségért: a legjobb példa erre a rendvédelmi dolgozók korkedvezményes nyugdíjazásának megszüntetése. A konvergencia program az intézkedés hatásaként mindössze 1,5-3 milliárd forintos megtakarítással számol, miközben sikerült komolyan felbőszíteni a rendvédelmi szervek dolgozóit. A 2007-es szigorításhoz hasonlóan most is előfordulhat, hogy az állomány érintett része a változtatások hatálybalépése előtt tömegesen nyugdíjba vonul. Egy ilyen nyugdíjba vonulási hullám pedig rendkívül nehéz helyzetbe hozhatná az amúgy is nehéz helyzetben levő rendvédelmi szerveket.

Az azonban tény, hogy mindezt különösebb gond nélkül megteheti a kormány, hiszen az új alaptörvény nem gördít alkotmányos akadályt a fenti változtatások elvégzéséhez.

Struktrurális reformok - változott a szél(l)irány

Az önkormányzati reform szükségességéről már írtunk korábban, a konvergencia program közzétett adataiból pedig úgy látszik, hogy a kormányzat is elszánta magát az önkormányzati rendszer átalakítására: csökkenteni akarja az önkormányzatok állami támogatásait, valamint kormányzati engedélyhez kötné hitelfelvételüket. Ezektől az intézkedésektől összesen 115 milliárd forint megtakarítást várnak.  Úgy tűnik nagyot fordult a világ a Fidesszel a 2007-es, “Erős Magyarország” című program óta , hiszen abban még az önkormányzatiság erősítését fogalmazták meg.  Ez a csomag azonban két év alatt 10%-kal csökkentené (1148,66 milliárd forintról 1034 milliárd forintra) az önkormányzatoknak nyújtott állami forrásokat.

onkormanyzatok_allami_tamogatasa_2011-13.PNG

Bár az önkormányzati reform irányairól továbbra sem jelent meg hivatalos közlemény, a konvergencia program megfogalmazása és a jelentős költségcsökkenés arra utal, hogy az elaprózott önkormányzati rendszer hatékonyabb egységekbe történő összevonására kerülhet sor. Olyan átalakításokra, amelyet Gyurcsány Ferenc is tervezett miniszterelnökként, ám a Fidesz támogatásának hiányában nem tudott megvalósítani.

A strukturális reformok másik színtere a felsőoktatás lehet, amellyel kapcsolatban a konvergenciaprogram 2012-13-ban összesen 50 milliárd forint megtakarítással számol. A változtatások körében a piacközpontúságot emelik ki, így a műszaki és természettudományos képzések súlyának erősítését, az államilag finanszírozott helyek csökkentését, és a költségtérítések piaci szintű meghatározását. Ha jobban megvizsgáljuk ezeket a pontokat, akkor felismerhetjük a 2006/2007-es felsőoktatási reformprogram fontosabb elemeit. Nagyon úgy tűnik, hogy a Fidesz az általa a “szociális népszavazással” megbuktatott gondolatok feltámasztásán dolgozik - a költségvetési megtakarítás érdekében.


|

Téves információt közöltünk? Elírást talált? Ön másképpen tudja?

Adósságnyomás-mérő

Social

  • RSS feed
  • Twitter
  • Youtube
  • Deicio.us
  • Tumblr
  • iwiw
  • Facebook

Ajánljon hírt

Hiányzik egy téma? Tud arról, amiről mi még nem? Hallott valami érdekeset? Ajánljon nekünk linket!

Hírlevél

Ne aggódj, nem küldünk spam mailt!

Belépés az oldalra vagy regisztráció close button


Csatlakozz facebookon…
Facebook profilodon keresztül is beléphetsz a Ténytár oldalra::
…vagy egyenesen nálunk



Elfelejtettem a jelszavam

Regisztráció az oldalra vagy close button


Csatlakozz facebookon…
Facebook profilodon keresztül is regisztrálhatsz a Ténytár oldalra::
…vagy regisztrálj egyenesen nálunk
Felhasználói adatok
Hírlevelek
Melyik hírlevélre szeretnél feliratkozni?
CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA

Ajánljon hírt close button




CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA

Hibajavítás küldése close button




CAPTCHA
A kérdés azt vizsgálja, hogy valós látogató, vagy robot szeretné az űrlapot beküldeni.
Kép CAPTCHA